Mechanika | Autor | |
Naprawa szyberdachu | Pover |
Rozdzial I.- Shit Happens!
Typową i chyba jedyna usterka jaka sypie nasze szyberdachy to
tak zwany przez starych wyjadaczy "piesek". Na kazdą
prowadnice skladaja sie 3 elementy z czego owy piesek to wlasnie
ten trzeci element. Wygladem przypomina on aluminiowa lyzeczke z
czterema haczykami. To wlasnie polamane haczyki stanowia poczatek
problemow. Problem takowy objawia sie tym iz szyberek w polowie
chowania sie do tylu zacina sie lub zaczyna trzec o dach nie
chowajac sie wystarczajaca nisko.
Za ktoryms takim razem lancuchowo padaja kolejne z elementy. Pod
wplywem oporow zwiazanych z ocieraniem szyberdachu o wewnetrzna
strone dachu, silniczek pracuje dalej i zrywa linke lewą.
Podczas kolejnych ruchow czesci metalowe blokuja sówak ktory
podczas zamykania szyberdachu zaslania owiewke... tam delikatne
prowadnice tez od razu sie lamia.... jezeli to samo wystapi z
prawej strony to mamy niezlą mielonkę... kazy z tych 6
elementow kosztuje 150-200 zl / sztuka.
Nie istnieja zamienniki a o wtorne czesci strasznie trudno.
Jezeli chodzi o inne szyberdachy nie dajmy sie zwiesc
podobienstwom... GOLFy odpadaja... podejdzie jedynie Passat
"przejsciowka" 91-94.
Rozdzial II. - Shit hits
the fan... Now what?
Skoro juz wiemy ze nasz szyber oddal ostatnie tchnienie i nie
chce dzialac, lakier porysowany a Qrwica siega zenitu... musimy
cos z tym zrobic bo lato sie zbliza a jak wiadomo łokiec przez
zamkniety-uszkodzony szyber tylko stare mądre gumisie potrafią
Nalezy nasz "kochany" szyberek wyjąc z korka co
niejeden z was bedzie jeszcze przeklinał.
Juz na wstepie mowie ze do tego dziela sa potrzebne conajmniej 2
osoby i 0,5L (i w cale nie chodzi mi o WD40).
Jak pokazuja kolejne zdjecia fotostory, azeby zdjac szyber nalezy
pozbyc sie delikatnie podsufitki.
Aby tego dokonac nalezy kolejno:
- odkrecic swiatelko wewnetrzne i plastikową obudowe
- odkrecic silnik szyberdachu (teraz mozna na sucho sprawdzic czy
sie dobrze kreci)
- odkrecic oslony przeciwsloneczne
- zdjac uszczelke wokol szyberdachu
- odkrecic pasy przednie i tylnie
- odkrecic rączke nad glowa pasazera
- mocno poluzowac tapicerke slupkow srodkowych
- wypiac z zatrzaskow tapicerki przednich slupkow (w gornej ich
czesci)
- poluzowac tapicerki tylnich slupkow
- wypiac zdecydowanym ruchem listwe plastikową znajdujaca sie na
samym tyle podsufitki w miejscu tak zwanego trzeciego stopu (nie
na klapie) tam jest 10 zatrzaskow plastikowych.
Gdy wykonamy wszystkie z
powyzszych czynnosci, nasza podsufitka powinna lekko opierac sie
na poluzowanych plastikach. Tu z pomocą przychodzi nasz towazysz
od 0,5L. Jedna osoba ze srodka delikatnie wypycha podsufitke do
tylu a druga osoba przez otwarta klape odbiera ja uwazajac by sie
nie polamala. I tutaj rada: Nie nalezy operacji tej wykonywac w
wietrzny dzien.
Nastepnie recznie mozemy otworzyc dach "do góry" co
pozwoli usunac tapicerke szyberdachu.
Kolejnie odpinamy 4 rurki odprowadzajace wode, 10 wkretów i
mozna wyciagac nasz szyberdach. Dziure zakleic, reszta roboty w
garazu czy warsztacie...
Rozdzial III. What would
Freud say about this Shit ?
Wpierw odkrecamy plyte szyberdachu. Przymocowana jest do
mechanizmu torxem (lub philipsem jak kto tam woli) chyba 6-tką.
Diagnoza... slowem wyciagamy wszystkie 6 elementow delikatnie i
sprawdzamy co nie jest tak. Pierwsza czesc z lewej prowadnicy
ktora wyjdzie to bedzie nasz nieszczesny piesek.
A) Piesek (element 12)
Tu nie ma co za duzo myslec... jest sobie lyzeczka na sprezynce..
zadnej filozofii. Jezeli sprezynka spelnia swoja role w zyciu...
nie ma sprawy..
Na plastikowych plozach.. sa a raczej powinny znajdowac sie 4
haczyki a do tego powinny byc cale. Nalezy lekko poruszac je
paluchem by stwierdzic czy wszystko jest OK. Na 95% stawiam ze tu
nasz problem znalaz swoj poczatek...
Linka (element 8)
Kolejny element prostej budowy choc wyglada jak statek kosmiczny.
Tu nie ma co sie za bardzo popsuć.. jedynie wysilona linka mogla
pęcnąć heh
Po sprawdzeniu odkladamy na bok. Nieszczesciem by bylo gdyby ten
element poszedl gdyz nowy w ASO wystepuje jako zestaw naprawczy i
kupuje sie go razem na dwie strony czyli wydatek rzedu 370 zl
C) Przednia Prowadnica (element 1)
Tu mamy kilka elementow ktore moga sie polamac aczkolwiek jest to
ostatni element w lancuchu zniszczen wywolanych nieprawidlowym
uzywaniem juz uszkodzonego szyberdachu.
Jezeli w prowadnice dostana sie jakies szczatki polamanych innych
elementow lub kamyczek albo inny syf... delikatne wąskie blaszki
pekaja jak zapalki. Jak widac na schemacie elementy te to 23 oraz
waskie ramieprzyłączone w punkcie 21. Uszkodzenia tego elementu
widac niemal od razu wiec nie bedzie problemow z diagnozą.
D) Silnik szyberdachu.
Po odlaczeniu silniczka mozna go sprawdzic "na sucho"
podlaczajac doń jedynie kostke zasilania. Dobrze dzialajacy
silniczek powinien od pozycji "0" wykonac krotki ruch
do przodu lub dluzszy do tylu.
po krotkiej zabawie przyscikiem do sterowania szyberem mozna sie
szybko zorientowac czy dziala prawidlowo. Nalezy takze swrocic
uwage na jego kolo zębate ktore wprawia w ruch linki czy jest
cale
i niczego mu nie brakuje do pelni szczescia
Rozdzial IV. Now is time
to pay for this shit
Krótki cennik z ASO (ceny przyblizone) | |
Piesek (element 12) - 200 zl / 1 strona | |
linka (element 8) - 190 zl / 1 strona * | |
prowadnica (element 1) - 130 zl / 1 strona |
* dostepne tylko w komplecie strona Lewa i Prawa
tak wiec nie ma sie z
czego smiac
Rozdzial V. -
Work it shit-head !!
Naprawa jest dosc prosta bo nie wymaga wielkich umiejetnosci
kucharskich, akrobatycznych czy tez pierwszej pomocy usta-usta.
Uszkodzone elementu smarujemy UMIAROWANIE smerem do lozysk,
dowolnym lecz nie za rzadkim i pakujemy w prowadnice tam gdzie
ich miejsce. Calosc dla swietego spokoju wczesniej mozna przemyc
dobrym mocnym rozpuszczalnikiem by wyplukac piach i resztki
elementow uszkodzonych. Calosc skrecamy do kupy i montujemy do
auta postepujac odwrotnie niz to bylo opisane w rozdziale II.
Po zainstalowaniu szyberdachu na miejsce nalezy ustawic go w
pozycji "0" recznie przesuwajac wkretakiem lub innym
narzedziem mechanizm dachu. Przed wkreceniem silniczka jego takze
nalezy ustawic w pozycji "0" tj. dokladnie miedzy jedgo
dlugim a krotkim ruchem.
Cala sytuacja wymaga teraz nieco cierpliwosci i skupienia przy
regulacji dachu.
Nie zrazac sie kilkukrotnym przykrecaniem i odkrecaniem plyty
dachu gdyz trzeba kilka razy pojazdzic szyberkiem we wszystkie
strony by dobrze ustawic daszek.
Tak samo jezeli silniczek napotyka na jakis opor nalezy od razu
go wylaczyc gdyz grozi to zerwaniem linki. Wyregulowany szyber
powinien juz slicznie smigać.
VI. EPILOG:
Ciekawostką wielką i tajemniczą nawet bardziej niz przyczyny
wyginiecia dinozaurow jest fakt ze jezeli cos juz pada w
szyberdachu to zawsze jest to LEWA strona a mechanizm ten jest w
99% symetryczny wiec nie ma roznicy...
Moze kiedys sie dowiemy łossochosi poki co szyberdach ten jest
uznawany podobnie jak G60 jako jedna z najbardziej wadliwych
konstrukcji Volkswagena...
A co ciekawe VW nie uczy sie wcale na wlasnych bledach bo
szyberek tego modelu pakowali do roku 2001 w caravellach
Wiedze ogarnialem caly rok, zime przejezdzilem z rozebrana
tapicerka.
Rad udzielal MPS i Masstel ;-)
Jezeli jednak ktos nie czuje sie
na silach aby samemu sprostac temu wyzwaniu mozna uciec sie do
pomocy fachowców. Tutaj niewątpliwymi liderami sa panowie z
warszawskiej firmy zajmujacej sie glownie naprawa i serwisem
szyberdachow samochodowych. Panstwo ci naprawili kompleksowo i na
blysk juz 4 klubowe koraski tak wiec sa sprawdzeni i godni
polecenia!
Cena takiej uslugi z full wypasem fo koszt czesci + 150 zl
robocizny
Naprawa
szyberdachów |