Mechanika Autor
  Naprawa szyberdachu Pover

 

Rozdzial I.- Shit Happens!

Typową i chyba jedyna usterka jaka sypie nasze szyberdachy to tak zwany przez starych wyjadaczy "piesek". Na kazdą prowadnice skladaja sie 3 elementy z czego owy piesek to wlasnie ten trzeci element. Wygladem przypomina on aluminiowa lyzeczke z czterema haczykami. To wlasnie polamane haczyki stanowia poczatek problemow. Problem takowy objawia sie tym iz szyberek w polowie chowania sie do tylu zacina sie lub zaczyna trzec o dach nie chowajac sie wystarczajaca nisko.
Za ktoryms takim razem lancuchowo padaja kolejne z elementy. Pod wplywem oporow zwiazanych z ocieraniem szyberdachu o wewnetrzna strone dachu, silniczek pracuje dalej i zrywa linke lewą. Podczas kolejnych ruchow czesci metalowe blokuja sówak ktory podczas zamykania szyberdachu zaslania owiewke... tam delikatne prowadnice tez od razu sie lamia.... jezeli to samo wystapi z prawej strony to mamy niezlą mielonkę... kazy z tych 6 elementow kosztuje 150-200 zl / sztuka.
Nie istnieja zamienniki a o wtorne czesci strasznie trudno.
Jezeli chodzi o inne szyberdachy nie dajmy sie zwiesc podobienstwom... GOLFy odpadaja... podejdzie jedynie Passat "przejsciowka" 91-94.

 

Rozdzial II. - Shit hits the fan... Now what?

Skoro juz wiemy ze nasz szyber oddal ostatnie tchnienie i nie chce dzialac, lakier porysowany a Qrwica siega zenitu... musimy cos z tym zrobic bo lato sie zbliza a jak wiadomo łokiec przez
zamkniety-uszkodzony szyber tylko stare mądre gumisie potrafią Nalezy nasz "kochany" szyberek wyjąc z korka co niejeden z was bedzie jeszcze przeklinał.
Juz na wstepie mowie ze do tego dziela sa potrzebne conajmniej 2 osoby i 0,5L (i w cale nie chodzi mi o WD40).
Jak pokazuja kolejne zdjecia fotostory, azeby zdjac szyber nalezy pozbyc sie delikatnie podsufitki.
Aby tego dokonac nalezy kolejno:
- odkrecic swiatelko wewnetrzne i plastikową obudowe
- odkrecic silnik szyberdachu (teraz mozna na sucho sprawdzic czy sie dobrze kreci)
- odkrecic oslony przeciwsloneczne
- zdjac uszczelke wokol szyberdachu
- odkrecic pasy przednie i tylnie
- odkrecic rączke nad glowa pasazera
- mocno poluzowac tapicerke slupkow srodkowych
- wypiac z zatrzaskow tapicerki przednich slupkow (w gornej ich czesci)
- poluzowac tapicerki tylnich slupkow
- wypiac zdecydowanym ruchem listwe plastikową znajdujaca sie na samym tyle podsufitki w miejscu tak zwanego trzeciego stopu (nie na klapie) tam jest 10 zatrzaskow plastikowych.

Gdy wykonamy wszystkie z powyzszych czynnosci, nasza podsufitka powinna lekko opierac sie na poluzowanych plastikach. Tu z pomocą przychodzi nasz towazysz od 0,5L. Jedna osoba ze srodka delikatnie wypycha podsufitke do tylu a druga osoba przez otwarta klape odbiera ja uwazajac by sie nie polamala. I tutaj rada: Nie nalezy operacji tej wykonywac w wietrzny dzien.
Nastepnie recznie mozemy otworzyc dach "do góry" co pozwoli usunac tapicerke szyberdachu.
Kolejnie odpinamy 4 rurki odprowadzajace wode, 10 wkretów i mozna wyciagac nasz szyberdach. Dziure zakleic, reszta roboty w garazu czy warsztacie...

 

Rozdzial III. What would Freud say about this Shit ?

Wpierw odkrecamy plyte szyberdachu. Przymocowana jest do mechanizmu torxem (lub philipsem jak kto tam woli) chyba 6-tką.
Diagnoza... slowem wyciagamy wszystkie 6 elementow delikatnie i sprawdzamy co nie jest tak. Pierwsza czesc z lewej prowadnicy ktora wyjdzie to bedzie nasz nieszczesny piesek.

A) Piesek (element 12)
Tu nie ma co za duzo myslec... jest sobie lyzeczka na sprezynce.. zadnej filozofii. Jezeli sprezynka spelnia swoja role w zyciu... nie ma sprawy..
Na plastikowych plozach.. sa a raczej powinny znajdowac sie 4 haczyki a do tego powinny byc cale. Nalezy lekko poruszac je paluchem by stwierdzic czy wszystko jest OK. Na 95% stawiam ze tu nasz problem znalaz swoj poczatek...

Linka (element 8)
Kolejny element prostej budowy choc wyglada jak statek kosmiczny. Tu nie ma co sie za bardzo popsuć.. jedynie wysilona linka mogla pęcnąć heh
Po sprawdzeniu odkladamy na bok. Nieszczesciem by bylo gdyby ten element poszedl gdyz nowy w ASO wystepuje jako zestaw naprawczy i kupuje sie go razem na dwie strony czyli wydatek rzedu 370 zl

C) Przednia Prowadnica (element 1)
Tu mamy kilka elementow ktore moga sie polamac aczkolwiek jest to ostatni element w lancuchu zniszczen wywolanych nieprawidlowym uzywaniem juz uszkodzonego szyberdachu.
Jezeli w prowadnice dostana sie jakies szczatki polamanych innych elementow lub kamyczek albo inny syf... delikatne wąskie blaszki pekaja jak zapalki. Jak widac na schemacie elementy te to 23 oraz waskie ramieprzyłączone w punkcie 21. Uszkodzenia tego elementu widac niemal od razu wiec nie bedzie problemow z diagnozą.

D) Silnik szyberdachu.
Po odlaczeniu silniczka mozna go sprawdzic "na sucho" podlaczajac doń jedynie kostke zasilania. Dobrze dzialajacy silniczek powinien od pozycji "0" wykonac krotki ruch do przodu lub dluzszy do tylu.
po krotkiej zabawie przyscikiem do sterowania szyberem mozna sie szybko zorientowac czy dziala prawidlowo. Nalezy takze swrocic uwage na jego kolo zębate ktore wprawia w ruch linki czy jest cale
i niczego mu nie brakuje do pelni szczescia

 

Rozdzial IV. Now is time to pay for this shit

Krótki cennik z ASO (ceny przyblizone)
  Piesek (element 12) - 200 zl / 1 strona
  linka (element 8) - 190 zl / 1 strona *
  prowadnica (element 1) - 130 zl / 1 strona

* dostepne tylko w komplecie strona Lewa i Prawa

tak wiec nie ma sie z czego smiac

Rozdzial V. - Work it shit-head !!

Naprawa jest dosc prosta bo nie wymaga wielkich umiejetnosci kucharskich, akrobatycznych czy tez pierwszej pomocy usta-usta. Uszkodzone elementu smarujemy UMIAROWANIE smerem do lozysk, dowolnym lecz nie za rzadkim i pakujemy w prowadnice tam gdzie ich miejsce. Calosc dla swietego spokoju wczesniej mozna przemyc dobrym mocnym rozpuszczalnikiem by wyplukac piach i resztki elementow uszkodzonych. Calosc skrecamy do kupy i montujemy do auta postepujac odwrotnie niz to bylo opisane w rozdziale II.
Po zainstalowaniu szyberdachu na miejsce nalezy ustawic go w pozycji "0" recznie przesuwajac wkretakiem lub innym narzedziem mechanizm dachu. Przed wkreceniem silniczka jego takze nalezy ustawic w pozycji "0" tj. dokladnie miedzy jedgo dlugim a krotkim ruchem.
Cala sytuacja wymaga teraz nieco cierpliwosci i skupienia przy regulacji dachu.
Nie zrazac sie kilkukrotnym przykrecaniem i odkrecaniem plyty dachu gdyz trzeba kilka razy pojazdzic szyberkiem we wszystkie strony by dobrze ustawic daszek.
Tak samo jezeli silniczek napotyka na jakis opor nalezy od razu go wylaczyc gdyz grozi to zerwaniem linki. Wyregulowany szyber powinien juz slicznie smigać.

 

VI. EPILOG:

Ciekawostką wielką i tajemniczą nawet bardziej niz przyczyny wyginiecia dinozaurow jest fakt ze jezeli cos juz pada w szyberdachu to zawsze jest to LEWA strona a mechanizm ten jest w 99% symetryczny wiec nie ma roznicy...
Moze kiedys sie dowiemy łossochosi poki co szyberdach ten jest uznawany podobnie jak G60 jako jedna z najbardziej wadliwych konstrukcji Volkswagena...
A co ciekawe VW nie uczy sie wcale na wlasnych bledach bo szyberek tego modelu pakowali do roku 2001 w caravellach


Wiedze ogarnialem caly rok, zime przejezdzilem z rozebrana tapicerka.
Rad udzielal MPS i Masstel ;-)

 


Jezeli jednak ktos nie czuje sie na silach aby samemu sprostac temu wyzwaniu mozna uciec sie do pomocy fachowców. Tutaj niewątpliwymi liderami sa panowie z warszawskiej firmy zajmujacej sie glownie naprawa i serwisem szyberdachow samochodowych. Panstwo ci naprawili kompleksowo i na blysk juz 4 klubowe koraski tak wiec sa sprawdzeni i godni polecenia!
Cena takiej uslugi z full wypasem fo koszt czesci + 150 zl robocizny

Naprawa szyberdachów
tel.: 842-15-64
ul. Wiertnicza 162
Warszawa
czynne od 8 do 17
soboty od 8 do 13