Elektryka i elektronika | Autor | |
Tuning swiateł tylnich | Pover |
Potrzebne bedzie: | |
5m kabla izolowanego o srednicy 1,0 [fi] | |
2 zarówki 2 włóknowe 5W/21W | |
2 diody prostownicze 3A | |
podstawowe narzedzia | |
Taśma izolacyjna |
Rozdzial I: Ciągniecie Druta
Na poczatku nalezy przygotowac kilka metrow kabelka np. kabel
telefoniczny (wystarczy w zupelnosci).
Pierwszym kabelkiem podlaczamy sie w klapie bagaznika pod [+]
oswietlenia tablicy rejestracyjnej (kolor niebieski), który
nastepnie ciągniemy do obu reflektorow na klapie.
Drugim kabelkiem podlaczamy pod [+] dowolnego sygnalu
"STOP" np podłączamy sie kabelkiem do [+] STOP
tylnego-lewego reflektora.
Kabelk przeciagamy pod plastikami wzdloz wiazki elektrycznej do
klapy poprzez zlącznik gumowy...
nastepnie pod plastikami klapy prowadzimy nasz kabelek do lewego
wkladu z zarowką. Wczesniej lecz juz w klapie łączymy nasz
sygnał STOP wraz z sygnałem [+] świateł przeciwmgłowych.
Musimy pamiętać o zastosowaniu 2 diód prostowniczych (o czym w
rozdziale III).
PS.
Jezeli mamy juz zamontowane trzecie swiatlo STOP to sprawa jest
banalnie prosta i po prostu podlaczamy sie tam z plusikiem i nie
musimy ciagnac plusika z lewego reflektora w bagazniku.
Rozdzial II: Zarowki
Majac juz wszystkie sygnaly na swoich miejscach mozemy zajac sie
podlaczaniem zarowek.
Wyjmujemy wklady z zarowkami z kloszy i wyciagamy stare 1
wloknowe zarowki.
W dnie oprawek na zarowke wiertareczką lub lutownicą nalezy
zrobic 2 otwory o srednicy niewiele wiekszej niz srednica
pojedynczego kabelka.
Owymi dziurkami w lewym wkladzie przeciagamy kabelek niebieski i
czerwony adekwatnie w prawym wkladzie robimy to samo.
Czerwony (STOP) jest wspolny dla obu wkladow.. W tym momencie w
ruch wprawadzamy lutownicę...
Do plusikow zarowek przylutowujemy odpowiednio:
do slabszego wlokna: [+] lewy niebieski
do jasniejszego wlokna: [+] wspolny czerwony
Nastepnie nalezy dokladnie zaizolowac punkty lutownicze zarowek
tak aby sie nie stykaly z metalowym stykiem na dnie oprawki
dawnej zarowki jednowloknowej...
sugeruje przynajmniej 2 warstwy tasmy izolacyjnej... Tak
przygotowane zarowki mozemy wkrecic w oprawki... bedzie to oporne
gdyz gwint jednowloknowej zarowki jest nieco inny lecz gdy
zalapie jeden ząbek gwintu bedzie wszystko ok. Jest to o tyle
wazne gdyz jest to masa zarowki i musi sie stykac z oprawką by
zarowka w ogole swiecila.
Tak wiec mamy 2 zarowki we wkladach a kabelki wystaja poprzez
wczesniej przygotowane otwory..
czas wziasc sie za zlozenie wszystkiego do kupy...
Rozdzial III: Diody czyli klopotliwe przeciwmglowe
W naszym tuningu swiatel chcemy aby wszystko dzialalo bez
problemow tak wiec aby jednoczesnie miec swiatla STOP w klapie
jak i swiatla przeciwmglowe wykozystamy wspolne "jasne"
wlokna zarowek. Polega to na tym iz to samo jasne wlokno zarowki
w klapie bedzie sie swiecilo gdy nacisniemy pedal hamulca oraz
gdy wlaczymy swiatla przeciwmglowe. Teoretycznie nic prostszego
jak tylko sie wpiac pod wspolny STOP tuz przed rozdwojeniem przy
lewym wkladzie ale tu powstaje nam zabawna sytuacja.
Gdy nacisniemy hamulec zaswieci nam sie kontrolka od swiatel
przeciwmglowych w kabinie a gdy wlaczymy swiatla przeciwmglowe
zaswieca nam sie wszystkie swiatla STOP (jezdzilem tak 2 dni
hahaha). Aby tego cyrku uniknac zastosowac nalezy 2 diody
prostownicze (max 3A nie ma sensu wiekszych). Nalezy je wlutowac
w kierunku przewodzenia na kabelki z [+] STOP oraz [+] swiatel
przeciwmglowych (kolor zielony na schemacie) tuz przed ich
polaczeniem (jak na schemacie). Dzieki temu sygnaly nie beda
"wracaly" i nie beda nam robily dowcipow.
Rozdzial IV: Trzeci Stop
Tu sprawa jest banalna... nalezy sie wpiac we wiazke tuz przy
laczniku gumowym klapy z resztą autka.
Rozdzial V: Ziemia / masa / minus / gleba
Nalezy pamietac ze wszystkie zaroweczki czy trzeci stop musza
miec podlaczenie do masy... z racji tego ze troche namieszalismy
nalezy zwrocic uwage na to czy wszystkie swiatelka maja swoje
masy...
W przypadku zarowek musza sie one stykac metalowymi oprawkami tak
wiec izolujac dolne 2 punkty lutownicze nalezy nie przesadzac z
owijaniem zarowki izolacja... W przypadku minusika dla trzeciego
stopu nalezy sie wpiac we wiazke lub pociagnac osobny kabelek
jezeli ktos nie chce ruszac oryginalnych kabelkow.