Elektryka i elektronika Autor
  Usprawnienie oświetlenia STAGE II - xenony Masstel i MPS

 

Ogólnie o Xenonanch

Osram xenarc to typowa żarówka xenonowa typu D2S (napięcie zasilania 25 tyś Volt). Na zdjęciu wygląda jak wkład do h4 ponieważ takie mamy lampy w corrado (należało wykorzystać kołnierz ze spalonej żarówki h4), łatwiej było by włożyć do lamp h7 - to samo mocowanie. W większości samochodów żarówki są mocowane w osłonie z soczewką po to aby światło xenonowe jak najmniej odbijało się od luster co powoduje duże rozproszenie światła zwłaszcza w reflektorach nowego typu, które mają dużą powierzchnie nachodzącą na nadkola i maskę (np. Focus). W Corrado lampy są prawie pionowo, efekt oślepienia jest mały podobnie jak w BMW.

Żarówki XENON w VW CORRADO

Oczywiście jest to przeróbka - taka jak wiele innych w tuningu naszych samochodów - można powiedzieć, nie do końca legalna (ale tez nie zabroniona żadnym przepisem ). Tak samo ,wielu z nas jeździ bez katalizatora , posiada przyciemnione szyby bez homologacji każdy musi , czym nie kryje , rozważyć sobie pewne ryzyko . Obecne przepisy nie zabraniają używania świateł xenonowych , a warunki dotyczące np. . spryskiwaczy dotyczą producentów samochodów .

Czy światła oślepiają?

Nie ! trzeba tylko dokładnie osadzić żarówkę xenon w oprawce H4 tak, aby bańka wyładowcza byłą umieszczona dokładnie w miejscu żarnika wolframowego (do świateł mijania) w konwencjonalnej żarówce. Niedokładność rzędu 2mm w każdej płaszczyźnie powoduje ze lampa świeci gdzie chce . Druga sprawa to w odpowiednim miejscu trzeba przymocować
do dolnej strony żarówki x. specjalny termoodporny odbłyśnik kierujący rozproszone światło w górna cześć lustra - tak jak jest w oryginalnej żarówce H4 . To jest konieczne w celu uzyskania "ostrego odcięcia" przy światłach mijania (zgodnie z przepisami ).


Im lepszy stan całej lampy tym efekt rozpraszania światła jest mniejszy . W bazo dobrym odblasku światło odbija się w odpowiednim kierunku , w zmatowiałym następuje rozproszenie po całej lampie . Już nawet szklany klosz gdy jest mocno "spiaskowany " rozprasza wyraźnie więcej światła niz. dobry . Dobry odblask i czyste szkło kosza zapewnia ze lampy nie będą razić .
Inna sprawa to kwestia automatycznego poziomowania się świateł . Testowaliśmy nowe Modeno combi z Xenonami i rzeczywiście układ reagował na ugięcie tylu samochodu ale... dopiero po 2 - 3 sekundach ! . Jeżeli do Modeno można wsadzić na "pakę" 400 kg to ugięcie może być znaczne . Pytanie : ile ugina się Corrado przy dwóch osobach z tylu ?
Zawsze pozostaje tez ręczna regulacja .

Instalacja i działanie.
W momencie uruchomienia występuje 30A " kopniecie " przez Ok 0.1s w tym czasie nawet 10 Amperowy bezpiecznik nie zdąży się spalić , potem spada do 3A (rośnie przy spadku napięcia w akumulatorze)
Pomimo, Iz nie ma zagrożenia dla instalacji samochodowej , powinno się zamontować przekaźniki i bezpieczniki.
Poza tym należy zmienić elektronikę zasilania żarówek ponieważ normalna h4 mam dwa włókna a w xenonie jest tylko jeden łuk elektryczny (w żarówce jest gaz a nie drucik). Po zmianie elektroniki krótkie świecą cały czas a h3 w długich do nich dołączają. Zabezpieczenia elektryczne w przypadku kolizji są już w samych przetwornicach .

Trwałość - 4000h przy średniej np. 3h dziennie- to sobie policzcie na ile wystarcza

Temperatura - 35W ! ! ! zamiast 55/60 lub co u niektórych 100W.
Mimo ,Iz temperatura barwy światła w luku lamp metanoxenonowych osiąga ponad 9000*, występuje dużo mniejsza w porównaniu z konwencjonalnymi żarówkami , emisja promieniowania podczerwonego , które jest odpowiedzialne za nagrzewanie się lamp . (W przypadku normalnych żarówek domowych - płacimy rachunki tak naprawdę za grzanie ,a nie za
światło w postaci czystych lumenów , promieniowanie widzialne jest tylko wycinkiem pasma , które produkuje żarowa - najwięcej płacimy w oświetleniu żarowym za to , czego nie widzimy ! )
Inaczej jest w Xenonach - nawet po długotrwałej pracy ,klosz lampy jest lekko ciepły , można powiedzieć - letni . Mniejsza temperatura w lampie nalewno nie zaszkodzi odblaskom . Inna ciekawostka : W przypadku używania normalnej H4 występuje, jak Wiecie duże nagrzewanie się klosza lampy . W przypadku jazdy w deszczu (lub po mokrej ma wierzchni) następuje szybkie odparowywanie wody co skutkuje pozostawieniem na kloszu warstwy brudu który jeszcze bardziej
utrudnia wydostawanie się światła i powoduje jeszcze wzrost temperatury . Jeżdżąc w taka właśnie pogodę na światłach xenonowych , klosze lamp są zawsze mokre i dużo mniej się brudzą , woda nie odparowywuje tylko spływa ( brud spływa z woda ) .
Cały montaż wykonnany jest tak , ze istnieje możliwość w ciągu 15 minut samodzielnie wymienić żarówki xenonowe na normalne H4 i kontynuować jazdę.