Elektryka i elektronika | Autor | |
Usprawnienie oświetlenia STAGE II - xenony | Masstel i MPS |
Ogólnie
o Xenonanch
Osram xenarc to typowa żarówka xenonowa typu D2S (napięcie
zasilania 25 tyś Volt). Na zdjęciu wygląda jak wkład do h4
ponieważ takie mamy lampy w corrado (należało wykorzystać
kołnierz ze spalonej żarówki h4), łatwiej było by włożyć
do lamp h7 - to samo mocowanie. W większości samochodów
żarówki są mocowane w osłonie z soczewką po to aby światło
xenonowe jak najmniej odbijało się od luster co powoduje duże
rozproszenie światła zwłaszcza w reflektorach nowego typu,
które mają dużą powierzchnie nachodzącą na nadkola i maskę
(np. Focus). W Corrado lampy są prawie pionowo, efekt
oślepienia jest mały podobnie jak w BMW.
Żarówki XENON w VW CORRADO
Oczywiście jest
to przeróbka - taka jak wiele innych w tuningu naszych
samochodów - można powiedzieć, nie do końca legalna (ale tez
nie zabroniona żadnym przepisem ). Tak samo ,wielu z nas jeździ
bez katalizatora , posiada przyciemnione szyby bez homologacji
każdy musi , czym nie kryje , rozważyć sobie pewne ryzyko .
Obecne przepisy nie zabraniają używania świateł xenonowych ,
a warunki dotyczące np. . spryskiwaczy dotyczą producentów
samochodów .
Czy światła oślepiają?
Nie ! trzeba
tylko dokładnie osadzić żarówkę xenon w oprawce H4 tak, aby
bańka wyładowcza byłą umieszczona dokładnie w miejscu
żarnika wolframowego (do świateł mijania) w konwencjonalnej
żarówce. Niedokładność rzędu 2mm w każdej płaszczyźnie
powoduje ze lampa świeci gdzie chce . Druga sprawa to w
odpowiednim miejscu trzeba przymocować
do dolnej strony żarówki x. specjalny termoodporny odbłyśnik
kierujący rozproszone światło w górna cześć lustra - tak
jak jest w oryginalnej żarówce H4 . To jest konieczne w celu
uzyskania "ostrego odcięcia" przy światłach mijania
(zgodnie z przepisami ).
Im lepszy stan całej lampy tym efekt rozpraszania światła jest
mniejszy . W bazo dobrym odblasku światło odbija się w
odpowiednim kierunku , w zmatowiałym następuje rozproszenie po
całej lampie . Już nawet szklany klosz gdy jest mocno
"spiaskowany " rozprasza wyraźnie więcej światła
niz. dobry . Dobry odblask i czyste szkło kosza zapewnia ze
lampy nie będą razić .
Inna sprawa to kwestia automatycznego poziomowania się świateł
. Testowaliśmy nowe Modeno combi z Xenonami i rzeczywiście
układ reagował na ugięcie tylu samochodu ale... dopiero po 2 -
3 sekundach ! . Jeżeli do Modeno można wsadzić na
"pakę" 400 kg to ugięcie może być znaczne . Pytanie
: ile ugina się Corrado przy dwóch osobach z tylu ?
Zawsze pozostaje tez ręczna regulacja .
Instalacja i działanie.
W momencie uruchomienia występuje 30A " kopniecie
" przez Ok 0.1s w tym czasie nawet 10 Amperowy bezpiecznik
nie zdąży się spalić , potem spada do 3A (rośnie przy spadku
napięcia w akumulatorze)
Pomimo, Iz nie ma zagrożenia dla instalacji samochodowej ,
powinno się zamontować przekaźniki i bezpieczniki.
Poza tym należy zmienić elektronikę zasilania żarówek
ponieważ normalna h4 mam dwa włókna a w xenonie jest tylko
jeden łuk elektryczny (w żarówce jest gaz a nie drucik). Po
zmianie elektroniki krótkie świecą cały czas a h3 w długich
do nich dołączają. Zabezpieczenia elektryczne w przypadku
kolizji są już w samych przetwornicach .
Trwałość - 4000h przy średniej np. 3h dziennie- to sobie
policzcie na ile wystarcza
Temperatura - 35W ! ! ! zamiast 55/60 lub co u niektórych 100W.
Mimo ,Iz temperatura barwy światła w luku lamp metanoxenonowych
osiąga ponad 9000*, występuje dużo mniejsza w porównaniu z
konwencjonalnymi żarówkami , emisja promieniowania
podczerwonego , które jest odpowiedzialne za nagrzewanie się
lamp . (W przypadku normalnych żarówek domowych - płacimy
rachunki tak naprawdę za grzanie ,a nie za
światło w postaci czystych lumenów , promieniowanie widzialne
jest tylko wycinkiem pasma , które produkuje żarowa -
najwięcej płacimy w oświetleniu żarowym za to , czego nie
widzimy ! )
Inaczej jest w Xenonach - nawet po długotrwałej pracy ,klosz
lampy jest lekko ciepły , można powiedzieć - letni . Mniejsza
temperatura w lampie nalewno nie zaszkodzi odblaskom . Inna
ciekawostka : W przypadku używania normalnej H4 występuje, jak
Wiecie duże nagrzewanie się klosza lampy . W przypadku jazdy w
deszczu (lub po mokrej ma wierzchni) następuje szybkie
odparowywanie wody co skutkuje pozostawieniem na kloszu warstwy
brudu który jeszcze bardziej
utrudnia wydostawanie się światła i powoduje jeszcze wzrost
temperatury . Jeżdżąc w taka właśnie pogodę na światłach
xenonowych , klosze lamp są zawsze mokre i dużo mniej się
brudzą , woda nie odparowywuje tylko spływa ( brud spływa z
woda ) .
Cały montaż wykonnany jest tak , ze istnieje możliwość w
ciągu 15 minut samodzielnie wymienić żarówki xenonowe na
normalne H4 i kontynuować jazdę.