Wtrysk Digifant
Wielopunktowy układ wtryskowy Digifant jest zamontowany w silnikach "BP", "PF" i
"PG" (G60, o pojemności 1.8 dm3). na przykład .syncro" Układ wtryskowy oraz
układ zapłonowy są podłączone do wspólnego elektronicznego urządzenia
sterującego, która otrzymuje wszystkie informacje o chwilowym stanie silnika. Na
podstawie tych informacji urządzenie wyznacza wielkość wtryskiwanej dawki
paliwa, czas wtrysku oraz optymalne wyprzedzenie zapłonu. Istnieje możliwość
regulacji biegu jałowego i stężenia CO. trzeba jednak posiadać odpowiednie
doświadczenie w tym zakresie.
W trakcie wszelkich prac przy układzie wtryskowym i układzie zapłonowym należy
się stosować do wskazówek podanych niżej.
Obsługa układu wtryskowego
Aby uniknąć okaleczenia ciała, a także uszkodzenia elementów układu wtryskowego,
należy się stosować do niżej podanych zaleceń bezpiecznej obsługi. Należy się z
nimi zapoznać jeszcze przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac przy układzie.
■ Nigdy nie dotykać przewodów zapłonowych, kiedy silnik pracuje lub jest
obracany rozrusznikiem
■ Przewody elektryczne układu paliwowego oraz układu zapłonowego wolno odłączać
i 7 powrotem przyłączać tylko przy wyłączonym zapłonie.
■ Jeżeli silnik ma być obracany rozrusznikiem bez zamiaru jego uruchomiania, to
należy wyciągnąć z rozdzielacza zapłonu przewód środkowy i połączyć go z masą
kawałkiem drutu.
■ Jeśli stosuje się zasilacz rozruchowy silnika, nie wolno podłączać napięcia
większego niż 16.5 V na dłużej niż jedną minutę.
■ Podczas mycia silnika zapłon musi być wyłączony.
■ Podczas spawania elektrycznego przy nadwoziu odłączać oba przewody
akumulatora.
■ W czasie holowania samochodu odłączać zawsze przewód elektryczny od modułu
zapłonowego.
Regulacja biegu jałowego
Do regulacji biegu jałowego są potrzebne przyrządy specjalne. Podane niżej
wskazówki należy więc traktować jako uzupełniającą pomoc.
■ Doprowadzić silnik do temperatury pracy. Wszystkie odbiorniki energii
elektrycznej muszą być wyłączone, również wentylator chłodnicy nie może
pracować. Sprawdzić, Czy wyłącznik przepustnicy działa prawidłowo. Należy w tym
celu wyciągnąć wtyczkę z wyłącznika i sprawdzić, czy spowodowało to zmianę
prędkości obrotowej biegu jałowego oraz wyprzedzenie zapłonu. Sprawdzić, czy
przy włączonym zapłonie zawór stabilizacji biegu jałowego wibruje
i brzęczy. Układ wydechowy musi być szczelny.
■ Podłączyć obrotomierz i analizator spalin zgodnie z instrukcją producenta
Sondę analizatora wkłada się w rurę wydechową lub w rurkę do pomiaru CO. Ta
ostatnia znajduje się w komorze silnika obok kolektora wydechowego, poniżej
sondy lambda i można ją rozpoznać po błękitnym kapturku. Mocno nasadzić wąż
analizatora spalin na rurkę, aby nie powstała żadna nieszczelność.
■ Odłączyć przewód odpowietrzający skrzynię korbową od zaworu do regulacji
ciśnienia i zatkać otwór w przewodzie prowadzącym do przewodu dolotowego
powietrza (1. rys. 2.191). Uruchomić silnik i pozostawić na biegu jałowym
■ W przypadku silnika „PG" (G60) należy odłączyć przewód odpowietrzający
skrzynie korbową od króćca zaworu do regulacji ciśnienia (1. rys 2.192) i tak
ustawić, aby do przewodu mogło wpadać tylko świeże powietrze Uruchomić silnik i
zostawić na biegu jałowym. Po około 1 minucie wyciągnąć niebieski wtyk z
czujnika temperatury (2). Trzykrotnie zwiększać prędkość obrotową silnika do
około 3000 obr/min i powracać do prędkości biegu jałowego.
■ Sprawdzić wyprzedzenia zapłonu przy prędkości 2000...2500 obr/min. Należy w
tym celu podłączyć lampę stroboskopową zgodnie z instrukcją prąducenta i
skierować jej strumień światła w okienko kontrolne w obudowie koła zamachowego
Wyprzedzenie zapłonu powinno być tak ustawione, jak pokazano na rysunku 2.193.
Jeśli tak nie jest, zluzować mocowanie rozdzielacza zapłonu i obrócić go tak,
aby zapłon został ustawiony prawidłowo.
■ Trzykrotnie zwiększać prędkość obrotową silnika do około 3000 obr/min i
powracać do prędkości obrotowej biegu jałowego.
■ Sprawdzić prędkość obrotową i stężenie CO w spalinach. Jeśli parametry te nie
są zgodne z podanymi niżej. to należy przeprowadzić odpowiednią regulację.
Podane w tablicy na stronach 18 i 19 wartości CO obowiązują do wysokości 300 m
nad poziomem morza. Na terenach wyżej położonych wartość stężenia CO może być
wyższa.
■ W razie potrzeby wyregulować prędkość obrotową wkrętem (rys. 2.194 i 2.195). a
stężenie CO wkrętem (2).
■ Ponownie osadzić wtyczkę czujnika temperatury 1 trzykrotnie zwiększyć prędkość
silnika do 3000 obr/min, a następnie sprawdzić, czy zmierzone wartości są zgodne
z podanymi wyżej. Jeśli nie można uzyskać wymaganego stężenia CO. to należy
zlecić do ASO sprawdzenie układu regulacji sondą lambda.
Rys. 2.192. REGULACJA BIEGU JAŁOWEGO (silnik .PG*) 1 - króciec zaworu do regulacji ciśnienia 2 - czujnik temperatury (niebieski) |
|
Rys. 2.193. KIEDY ZAPŁON JEST WŁAŚCIWIE
USTAWIONY, OBA WSKAZANE |
|
Rys 2.194. POŁOŻENIA WKRĘTU REGULACYJNEGO
PRĘDKOŚCI |
|
Rys. 2.195.
POŁOŻENIA WKRĘTU REGULACYJNEGO PRĘDKOŚCI
|
|
Rys. 2.196. SPRAWDZANIE REGULACJI LAMBDA.
|
|
Rys. 2.197. POŁOŻENIE ZAWORU STABILIZACJI BIEGU JAŁOWEGO (1) |
|
Sprawdzania elementów układu wtryskowego
Położenie poszczególnych elementów układu pokazano na rysunkach 2.198 – 2.200.
Niżej podano kilka wskazówek odnoszących się do poszczególnych rysunków.
■ W przepływomierzu powietrza (5. rys. 2.198) można mierzyć rezystancję między
poszczególnymi stykami. Rezystancję czujnika temperatury zasysanego powietrza
mierzy się między stykami „1” i „4”. Wartość rezystancji zależy od temperatury
zasysanego powietrza. Warsztaty specjalistyczne dysponują tablicami kontrolnymi
i mają lepsze warunki przeprowadzania pomiaru rezystancji. Rezystancję
potencjometru mierzy się między zaciskami „3” i „4”. Musi ona wynosić 0,5…1.0
kOhma.
■ Podczas montażu króćca wlotu powietrza (13) zwracać uwagę na sposób zabudowy.
■ Gumowy pierścień zabezpieczający (14) jest umocowany do nadwozia.
■ Termostat (17) musi być tak zamontowany, aby mosiężne przyłącze dla przewodu
elastycznego znajdowało się u dołu.
■ Przewód elastyczny (18) jest połączony z kolektorem wydechowym i służy do
zasysania podgrzanego powietrza. Przewód jest mocowany opaską zaciskową.
■ Przewód elastyczny (22, rys. 2.199) występuje tylko w silniku „PF” i prowadzi
do elektrozaworu układu odprowadzania par paliwa. Przed odłączeniem tego
przewodu, jak również innych przewodów podciśnieniowych, zwrócić uwagę na jego
położenie, aby podczas montażu nie zamienić ich miejscami.
■ W obudowie przepustnicy (6) znajduje się wkręt zderzakowy przepustnicy. Został
on ustawiony fabrycznie i nie wolno zmieniać jego położenia.
■ Pierścień uszczelniający typu „o-ring” trzeba zawsze wymieniać, jeśli jego
wygląd budzi zastrzeżenia.
■ Czujnik położenia przepustnicy (4) może mieć trzy styki (wersja z mechaniczną
skrzynią biegów) lub cztery styki (wersja z automatyczną skrzynią biegów).
Czwarty styk łączy czujnik z urządzeniem sterującym automatycznej skrzyni
biegów.
Rys. 2.198. ELEMENTY
UKŁADU WTRYSKOWEGO W POBLIŻU FILTRA POWIETRZA.
1. wkład filtru powietrza |
|
Rys. 2.199. ELEMENTY
UKŁADU WTRYSKOWEGO DIGIFANT PRZY KOLEKTORZE SSĄCYM
1. przewód dolotowy |
|
Rys. 2.200. ELEMENTY
UKŁADU WTRYSKOWEGO DIGIFANT PRZY GŁOWICY
1. zawór regulacji ciśnienia |
|
■ Rurka do pomiaru CO w spalinach
(19) jest zaopatrzona w korek zamykający (20) i występuje tylko w silniku "PF".
W tym miejscu można sprawdzać stężenie CO w spalinach.
■ Trójnik (24) jest połączony wolnym końcem z zaworem regulującym ciśnienie.
■ Zawór regulacji ciśnienia (8. rys. 2.200) służy do odpowietrzania skrzyni
korbowej
■ Zawór (1) reguluje ciśnienie paliwa w zależności od ciśnienia w kolektorze
ssącym
■ Wtyczka (9) jest biała i należy do systemu Digifant.
■ Wtyczka (18) jest czarna i połączona ze wskaźnikiem temperatury
■ Czujnik temperatury (19) jest czujnikiem wskaźnika w zestawie wskaźników