Mechanika | Autor | |
Montaż BLOSa na instalacji LPG | hOMER |
Potrzebne bedzie: | |
BLOS - 330 zł (allegro) | |
elastyczna przejściówka montażowa - 25 zł (BRC) | |
wąż gumowy ok. 1,7 m - 8 zł | |
kolanko mosiężne gwintowane (można użyć ze starego miksera) | |
opaski zaciskowe |
System BLOS możemy zainstalować na już działającej instalacji LPG/CNG. Musimy bowiem posiadać odpowiednią adnotacje w dowodzie rejestracyjnym oraz homologacje na zbiornik gazu.
Oprócz samego BLOSa potrzebne nam jest bowiem wiele elementów tradycyjnej instalacji LPG.
Dlaczego BLOS zamiast tradycyjnego miksera?
Zasada działania:
BLOS można nazwać mikserem o zmiennym przekroju.
Mówiąc wprost jest to mikser, o zmiennej średnicy uzależnionej od
zapotrzebowania silnika. Może być równoważny mikserowi o średnicy mniejszej niż
10mm na wolnych obrotach i mikserowi o średnicy sporo przekraczającej 45 mm przy dużym obciążeniu gdy przelot jest całkowicie otwarty. BLOS wytwarza praktycznie stałe podciśnienie w każdych warunkach pracy. Diagram obok pokazuje, jak tradycyjny mikser wytwarza bardzo słabe podciśnienie na wolnych obrotach (niestabilny skład mieszanki) i bardzo duże przy wysokiej prędkości powodując problemy z wypełnianiem komory spalania) BLOS natomiast na wolnych obrotach wytwarza podciśnienie większe o 20-50 razy niż klasyczny mikser, co powoduje bardzo precyzyjne i dokładne dawkowanie gazu. |
|
Na
szczegółowym rysunku BLOS-a możemy zobaczyć korpus 6 w którym przepustnica 18
przesuwa się po „gwizdku” 8. Membrana 19 jest przymocowana do przepustnicy za
pomocą pierścienia 20. Sprężyna 22 cały czas dociska przepustnicę w dół.
Przepływ powietrza przez BLOS-a (w kierunku oznaczonym strzałką na korpusie)
powoduje powstanie podciśnienia. Różnica ciśnień z obu stron membrany powoduje
wytworzenie siły która unosi przepustnicę aż do momentu uzyskania równowagi
ciśnień. Można więc określić, że ustalona pozycja przepustnicy odpowiada ilości
przepływającego powietrza. Przepustnica podnosząc się odsłania zmiennej
geometrii otwór „gwizdka”, którym dostaje się gaz w ilości proporcjonalnej do
aktualnego przepływu powietrza. Dawkowanie więc gazu odbywa się praktycznie
jednocześnie z pomiarem ilości przepływającego powietrza i są to procesy
nieodłącznie ze sobą powiązane. Dzięki faktowi, że działanie urządzenia oparte
jest na prostych i niezawodnych prawach fizyki oraz, że nie zastosowano tu
żadnych elementów elektronicznych (które zawsze wprowadzają pewne opóźnienia i
często niestety są zawodne), urządzenie zyskuje coraz większą rzeszę
zadowolonych użytkowników. OPIS:
|
WAŻNE UWAGI:
A – Dostarczony model BLOS-a może być zastosowany w większości typach
aut.
Wymienny „gwizdek” występuje w czterech odmianach o różnej geometrii otworu
(tzw. SLIT), przez który dostaje się gaz.
Slit E – Normalny przepływ ( 80 % pojazdów )
Slit D – Zwiększony przepływ (15% pojazdów )
Slit A – Duży przepływ ( 5% pojazdów )
Slit P – Niewielki przepływ ( nie używany )
Obecnie BLOS jest dostarczany z gwizdkiem typu Slit D , który z powodzeniem
zaspokaja pojazdy nawet o dużych pojemnościach.
B – śruba 10, dzięki elementowi „M” 9 zmienia położenie gwizdka jego
obracania się (otwór pozostaje w tym samym kierunku ) Śruba 10 jest
odpowiednikiem registra czy aktuatora w klasycznych instalacjach.
C - Śruba 11 umożliwia regulację składu mieszanki dla jałowych obrotów
silnika pozwalając na przepływanie gazu dodatkową dyszą.
MONTAŻ BLOSa w silniku 2.0 16v:
Nie będą nam już potrzebne poniższe elementy tradycyjnej instalacji LPG:
mikser |
klapa antywybuchowa |
zawór dawkowania gazu / śruba ręczna |
Do elementów niekoniecznych zaliczyć można również komputer lambda jednak zostawiamy go by można było sterować elektronicznie przyciskiem z kabiny oraz by automatycznie przełączało na gaz po osiągnięciu 2.5 tys. obrotów.
BLOS montujemy jak najbliżej
przepustnicy na przewodzie doprowadzającym powietrze do przepustnicy w
taki sposób by strzałki na jego korpusie skierowane były w stronę
przepustnicy. Przed zamontowaniem należy zadbać o to by silnik krokowy zasysał powietrze już wzbogacone o gaz czyli gotową mieszankę - w innym wypadku będzie niemożliwe ustawienie wolnych obrotów bo będzie próbował pracować na samym powietrzu. Realizujemy to w podobny sposób jak w przypadku tradycyjnego miksera. Wlot przewodu od silniczka krokowego przekładamy z fabrycznego miejsca jakim jest plastikowy przewód powietrzny w nowoutworzony otwór już za BLOSem. Producent przygotował juz miejsce na taki przewód w BLOSie jednak wymaga to ingerencji w niego poprzez nawiercanie i gwintowanie otworu. Podobny rezultat uzyskujemy tworząc otwór w kolanku gumowym tuż za BLOSem i montując na nim kolanko żeliwne do którego podłączamy przedłużonego węża od silniczka krokowego. Należy zadbać o to by było to stabilnie zamocowane i nie powodowało rozszczelnień układu dolotowego. Wąż doprowadzający gaz powinien być dołączony do kolanka
(1) i bezpośrednio
najkrótszą drogą
do parownika (usuwamy wszelkie registry, aktuatory itp.). |
Po zamontowaniu uzyskujemy taką kolejność elementów:
WAŻNE UWAGI
Należy zadbać o szczelność połączeń, szczególnie gazowych jak i pomiędzy
BLOSem a silnikiem.
Najlepszą pozycją dla BLOS-a jest praca w pionie (kolanko u góry) lub z
niewielkimi od niego odchyłami do 40*. Praca w odwrotnym położeniu jest całkowicie
odradzana i może powodować nieprawidłowości w funkcjonowaniu.
Blos jest składany w sposób szczelny więc nie powinno się go rozkręcać aby
uniknąć rozszczelnienia lub uszkodzenia elementów.
W efekcie końcowym otrzymujemy taką instalacje:
REGULACJA
Ustawienie parownika. Należy „rozkręcić” parownik na maksimum tzn. w zależności od parownika (sprawdzić w instrukcji) wykręcić lub wkręcić śrubę regulacji jałowych obrotów (zazwyczaj wykręcić). Jeżeli istnieje dodatkowa śruba regulująca naprężenie membrany parownika to zostawiamy ją w położeniu fabrycznym. Ustawienie BLOS-a Ustawić śrubę 10 w środkowym położeniu (wkręcić całkiem i wykręcić około 2,5 obrotu), rys. 10 Wkręcić śrubę jałowych obrotów i wykręcić 1,5 obrotu, rys.11
Odpalić silnik i po nagrzaniu parownika przełączyć na gaz. |
Przy takich ustawieniach samochód powinien do prędkościach 100-110 km/h pracować
na bardzo oszczędnej aczkolwiek jak najbardziej poprawnej dawce gazu. BLOS bez
problemu i
bardzo szybko może tą mieszankę zubożyć/wzbogacić gdy zwolnimy/wciśniemy pedał
gazu – nie powinno być problemu z dużymi prędkościami oraz wkręcaniem się na
wysokie obroty.
Wykonać jazdę testową i powtórzyć pomiary, w razie potrzeby przeregulować.
EKSPLOATACJA
Przy okresowych regulacjach ( ok. 20.000 km ) należy sprawdzić czy przepustnica
BLOSa gładko i płynnie porusza się po gwizdku. W razie potrzeby wyczyścić (np.
benzyną
ekstrakcyjną lub isopropanol-em) gwizdek z mazutu i innych zanieczyszczeń aby
przepustnica chodziła poprawnie.
W razie silnego zabrudzenia wymontować gwizdek i dokładnie wszystko oczyścić.
Rezultaty:
Dla przykładu w Fordzie Scorpio 2.9 V6 odnotowano takie wyniki:
Zasilanie | moc maksymalna [KM] | moment [Nm] | |
Benzyna miksery | 106,0 | 182 | |
Gaz miksery | 90,4 | 174 | |
Benzyna blos | 141,6 | 199 | |
Gaz blos | 140,5 | 201 | |
Nominalnie | 145,0 | 222 |
Tłumaczenie fragmentów instrukcji BLOSa: Struna i
Maup z forum Ford Scorpio Team
(instrukcja przetłumaczona ;
instrukcja w oryginale)
Cenne informacje z for dyskusyjnych:
AUDI Klub Polska oraz
FordClubPolska
oraz ze stron internetowych m.in.
FordClubPolska